Vytlačiť
24.7.2011 -- Citát:  Starší syn bol na poli. Keď sa vracal a približoval k domu, počul hudbu a tanec. Lukáš 15/25
  Príbeh má viac vrstiev  preto tri pokračovania. Je to o nás. Ide o konfrontáciu našich  pocitov,  predstáv a túžob s Božím konaním.

  Pripomeňme si, že mladší zo synov cítil domov ako miesto izolácie. Skúsil však svet a odkopnutie svetom keď všetko premárnil.  (Mnohí to cítia dnes už po štyridsiatke, keď sa ťažko dostávajú do zamestnania, lebo ich považujú za starých. Skutočne starí sa cítia byť  zbytoční  a  ako záťaž spoločnosti, ktorá by sa ich najradšej zbavila.

  Stratený syn sa vracia.  Pokoril sa,  čo je pod jeho dôstojnosť (ak ešte nejakú cíti a  má). Môže mať opäť podiel na otcovom vlastníctve. Všimnime si však reakciu staršieho syna. Vracia sa umorený z celodennej práce. Počuje spev a tanec. Sluha mu referuje, že sa mu vrátil mladší brat a tak otec vystrojil veselie. Tak on, ktorý sa tu zodieral, všetko zveľaďoval  a ktorému otec nedal nikdy kozliatko, teraz dal zarezať teľa a vystrojil hostinu a nečakal ani kým sa on  starší vráti z poľa.? Pekná spravodlivosť.

  Sme rozhorčení so starším synom, lebo akým právomsa tento rozruch deje? Kde  je zdravý rozum? Kde je (ľudská)  spravodlivosť? Darebák a pobehaj je oslavovaný a ten pracovitý je neuznaný. Ten čo mal byť potrestaný je oslavovaný. Čo je to za poriadok? Najlepšie by bolo zabuchnúť dvere a skryť sa. Tak ten čo si užíval a utrácal je teraz omilostený. Človeka chytá chtiac nechtiac závisť. Ale je čo závidieť?

  Otcovi spolu  so starším synom nerozumieme ani my . Nie je to v súlade s ľudskou morálkou. Dá sa naraz na všetko zabudnúť? Všetko odpustiť?

  Áno my všetko posudzujeme z hľadiska ľudskej morálky a  ľudského práva. Lenže Božie cesty nie sú našimi cestami  Boh je iný ako sme my. On je milosrdný, žiada odpúšťať dokonca nepriateľom. Nie je dôležité „bývať“ s otcom, ale žiť v súlade s Jeho vôľou. Aj farizeji  sršali zbožnosťou, ale nedovolili tým čo boli „vonku“ a chceli  návrat k Bohu, aby ich Pán prijal. Koľko je poukazovania, že ten a ten bol neveriaci,ateista a bol oddaný inej ideológii a teraz sa uchádza o Božiu milosť. Všetko sa posudzuje len z ľudského práva a ľudskej morálky. Tu je dôkaz akí sme podstatne  iní ako náš odpúšťajúci Boh. Nedorástli sme a myslíme v nižších úrovniach .  On sa zmilúva  a odpúšťa. My vraj občas aj odpustíme, ale nezabúdame. Čo to je za pokrytectvo? 

  Boh chce, aby všetci ľudia boli spasení, pokiaľ my sme len zákonníci a málo sme pochopili. Najradšej by sme to zobrali do svojich rúk a vymysleli také či onaké prekážky. Prečo sme nedospeli k tomu, aby sme otvorili náruč každému, kto chce spoločenstvo s Bohom? Ježiš hovorí, že neprišiel pre  spravodlivých - zdravých lebo tí nepotrebujú lekára. Naopak v nebi je väčšia  radosť nad každým hriešnikom, ktorý robí pokánie ako nad spravodlivým, ktorý pokánie nepotrebuje.Pane, obmäkčuj nás Duchom lásky, aby sme napĺňali evanjelium  Ježiša Krista. Nedaj nám posudzovať a súdiť iných, aby sme sami neboli súdení.

Zapísal: Mgr. Štefan Urbašík